Egna och andras olyckor ha alltid inspirerat skalder, även de allra finaste. Ty sången är ju av sorg upprunnen. Heines skugga borde, om den ville, gott kunna förstå det där rallartjutet som rullar över det lappländska snövidderna. |
Och Lidner, som skrivit den hiskliga dikten om grevinnan Spastara, hans skugga kan tryggt räcka den ena handen åt Lejonbrudens diktare och den andra åt de sena tiders bröder, som hämtat inspiration, liksom han, i tidningspalterna. Hade han två händer till, borde han, ihågkommande sin tid som jungman på ostindiefararen, räcka den tredje handen åt sjömansskalderna och den fjärde åt vagabonderna, vilka ju kraftigt erinra honom om dagarna i Göttingen, där han hoverade sig med "hatten fullsatt av präktiga fjädrar". |
Förresten, vem kan icke räcka handen åt folkdjupets obeaktade sångare: Deras hjärtan uppleva precis samma öden som de stora skaldernas - det är bara en fingerfärdighet i ordsammanställning, som skiljer de diktande åt. |
När de egna olyckorna av någon besynnerlig anledning taga en paus eller draga sig tillbaka för att hämta krafter till ett nytt dråpslag, får man tid att i någon mån veklaga andra. Då man icke har tillgång till annan litteratur än Aftonbladets Halvveckoupplaga (med Brokiga Blad) vilken tidning de avlägsnare landsändarnas befolkning livligt omhuldar, finner man vid söndagens läsestund på sofflocket, att gräsliga olyckor, krig och brand, mord och skörlevnad alltjämt blomstra. |
Detta fann man ju redan innan Aftonbladets Halvveckoupplaga någonsin var påtänkt, men effekten är fortfarande densamma: Man reser sig mödosamt från sofflocket och med tidningen i knäet föreläser man dagens sorgligaste händelse eller styvaste bovstreck. |
En gång för många herrans år sedan hette sensationen Fröken Madigans och löjtnant Sixten Sparres gripande kärleksdrama. Det var på den tiden, då man brukade samlas till sångstunder i stugorna. Kanske några flickor just slutat den vackra sången om Älvsborgsfången: |
Den blomsterprydda gondolen gled
ut över Älvsborgs blåa böljor ned. Det var så hemskt i den mörka natt. En flicka skön vid rodret satt. Kring pannan bar hon en lagerkrans
Men Herman hörde den stämman klar
Jag haver mördat ett barn för dig,
Och havet ryter och åskan går
Att sitta innespärrad i en bur,
Och fången kvar uppå Älvsborg satt
Och mången gång uppå Älvsborg sen
|
Eller kanske de redan sjungit igenom de vaxduksböcker, där arbetshårda nävar oskickligt inskrivit visorna om Idas grav, På London slätter bodde..., Skördeflickan, fröken Agnes och Hjalmar och Hulda och kanske de lyssnat till pojkarna, som klämt i med Drabanten Gustav Örn och herr Peder - ja, det kan rent av hända, att gammalmoran själv blivit så uppiggad av all sången, att hon darrat fram I låga ryttartorpet och visan om flickan som trampade på brödet - alltnog, nu slå de upp Alpens ros, ty den är ändå bland det allra vackraste, om man inte räknar med Ebba Brahes klagan förstås: |
Uppå alpens isbelagda spira
dit ej någon mänsklig fot kan gå där syns alprosen sina stänglar vira in i bergets högst belägna vrå. Men i dalen växte upp en blomma
Den blomman var en ung behaglig tärna
Ack, ni blommor, suckade hon ofta,
Så hon tänkte då en yngling sade:
Nej, hon sade, ingens brud jag bliver
Kuno har du mod att detta göra
Kuno klättrar upp för bergets klippa
Evelin, här har du dina blommor!
Så han ropte då han störtar neder
Evelin hon skyndar ifrån gillet,
Evelins fader kommer ock till stället.
Nu ej pennan här må längre rita
|
Det blir tyst i stugan en liten stund. Gammalmoran som sitter på vedlåren vid spisen tar ett tag över kinden och en annan harklar sig. |
Men när några minuter gått säger någon:
- Ta om Ebba Brahes klagan en gång till! |
Flickorna rensa strupen högtidligt, zittran ger ifrån sig ett d-durackord; flickorna titta på varandra och nicka, att nu börjar vi, och så kommer visan framför alla visor (Gud, vad vi gräto i Roslagen!) |
ebba brahes klagan - midi-format
Sin lätta mantel breder aftonstunden
så milt och vänligt över sjö och land, och fågelskaran tystnat har i lunden och Mälarn skimrar på den sköna strand. I nattens lugna sköt naturen vilar, men inom detta bröst en stormvind ilar. I nattens lugna sköt naturen vilar, men inom detta bröst en stormvind ilar. Ack, friden ägde jag i forna dagar
Jag lycklig var då oskuldsfull jag drömde
Men ack, förgäves var den ljuva flamma,
Var kall, var kall, och låt mig ensam lida
|
Ja, den visan är i alla fall den allra finaste. |
Men det är då, far i huset prasslar med tidningen på sofflocket, och sedan han vänt sig på sidan och spottat i trälådan med sand och hackat enris, som står på golvet, göra hans rödrandiga ullstrumpor några mödosamma rörelser, och han sitter upprätt. Har ni hört? frågar han. Jo, några ha hört, men andra inte. Det här vådliga dramat i Danmark, fortsätter han. En greve, som blivit tokig i en lindanserska, som heter Elvira Madigan, ser det ut - och nu har dom skjutit ihjäl sig. |
-Ja, folk lever då inte skapligt nu för tiden, infaller mor på vedlåren. Så blir dramat högtidligt uppläst och diskuterat, porträtten synade: Unga människor bägge två, ja, jag säjer då det. |
Och slutligen säger någon:
- Du Fredrik, som är så dann med att sätta ihop viser, nu går du väl sta och skriver om de´ här rysliga morde´? |
Ja, kanske Fredrik gör det. Någonstädes sitter i vart fall någon och väter på en blyertsstump och diktar en visa om dramat, som noga ansluter sig till tidningsreferaten. Och sedan han skildrat händelseförloppet, antingen ytterst realistiskt eller blomsterromantiskt, glömmer han icke att i en eller ett par slutstrofer framhålla det sedelärande i tragedien: |
Sorgeliga saker hända
som romaner fylla kan, sorgligast var dock den ända som tog fröken Madigan. Vacker var hon som en ängel,
När hon dansade på lina,
Då kom löjtnant Sixten Sparre,
Gift var Sparre, men sig skilde,
De till Danmark styrde färden,
Det tog slut på deras pengar,
Nöd och kärlek dem förenat,
Sparre en revolver lade
Vitt kring land och rike denna
Se dig för, du ungdom glada,
Tänk därpå i ungdomsåren,
|
Hur ohörd och föraktad har denna varning klingat! Kärlekspar efter kärlekspar hava gjort slut på sina lidanden och blivit först kraftiga rubriker i dagspressen och omedelbart därpå klagande visor med varnande slutstrofer. Så vart även Volkov och den unga kvinna, som föll för hans kula, ett vispar - kanske ett av de sista - och refrängen: Balalajka, balalajka, balalajkaspel! antyder, vilken mystisk tjusning hjältens musikinstrument utövat på diktarens fantasi. |
[topp] | [till dagens visa 2002]
Dagens visa 2001 april 27 |
Text: Harry Blomberg
Ur Om Skeppet Skulda och Mördaren Nordlund Wahlström & Widstrand 1923 Dock, människan har svårt att stanna endast i ödmjuk undran inför världsgåtorna, och fastän skalden så litet förstår, säger han sig själv: "Att tanken skärpa, det är vårt mål" och därefter formulerar han den slutsats han kommit till under sitt naturbetraktande och grubbel. Den är visserligen mycket dunkel, kanske till och med oförståelig för många: Vad vår tanke ej mäktar fatta
Något av samma mystiska livsuppfattning genomandas också den dikt som bär namnet "I liv och död och om igen", där skalden - Chronvall d. y. - rullar upp det mänskliga livsdramat och ger uttryck åt sin odödlighetstro. Vad som bidrager till att göra denna visa till en av de mera fascinerande är onekligen den språkliga orginaliteten, och den återgives här således med noggrannt iakttagande även av skaldens verbformer: I liv och död och om igen
Jag kom till världen som liten en,
Men jag har tänkt på en annan sak,
Så blev jag större, naturligtvis,
Snart ock den stunden för mig gå in
Det frågas ofta vad som man tror
|
LÄNK: DAGENS VISA: 2004 apr 27 Välkommen till
|
Gunnar Bärlunds hemsida
|
[till dagens visa 2002] | [till dagens visa 2001]
Dagens visa 2003 april 27 |
Ny skånsk visa Mel: Elektricitetsvisan Varenda skåning han tycker om Refräng: Så la voss baga ett siktebrö Refräng: Nu é dé tid té å lua ål Refräng: Så la voss eda vårt släbosnus Refräng:
|
DAGENS VISA: http://www.dagensvisa.com/minata/dav/aktuell.htm |
[topp]
[älvsborgsvisan]
[alpens ros]
[ebba brahes klagan]
[elvira madigan]