LÄNK: DAGENS VISA: 2003 apr 2 Sällskapet Gustafs Skål - Sveriges 1700-talssällskap |
melodin i midiformat |
Dagens visa 2003 april 24 |
Gustafs Skål!text och musik: Carl Michael BellmanFolksång, som användes vid revolutionen augusti 1772 Gustaf = Gustaf III Gustafs skål!
Sådan Kung
|
Noter |
Läs mer om Gustafs Skål |
[Varför grävdes Bellman opp av Atterbom?]
DAGENS VISA: http://www.dagensvisa.com/minata/dav/aktuell.htm |
Dagens visa 2002 april 24 |
Sankt Bellman
|
Behovet att vörda och dyrka är djupt nedlagt hos människan, även i de mest grunda och världsliga sinnen. Var och en har sitt specialhelgon allt efter lynne och lägenhet. Det kan bli rätt underliga helgon ibland, just icke alltid av den bleka och himmelska sorten. Både Napoleon, Lasse-Maja och Lenin - för att taga några exempel - ha haft sina eldtillbedjare, som pudeltroget blickat upp till dem som högre, ofelbara väsen. |
Även vår svenske festprisse känner någon gång begär att böja sin breda nacke inför något som i övernaturlig storlek förkroppsligar hans ideal. Och för en svensk festprisse faller det sig helt naturligt att utvälja Carl Michael Bellman till skyddshelgon. Hos Bellman finner han allt det som är honom heligt: mycket sprit och fruntimmer och klackarna ständigt i taket. Detta är naturligtvis en grov uppfattning av den underbara Bellmansdikten, men genomsnittssvenskens litteratursinne är icke finare. Man ihågkomme alla mustiga historier om Bellman som ännu leva på "folkets" läppar! |
Bellman är, som sagt, festprissarnas husgud, men icke på grund av den där berömda "sorgen i rosenrött" som svävade som sommarmoln över hans sång. Det är de mera bastanta dragen man fäst sig vid. Obundna av restriktioner och stängningstid tumla Fredman och Mollberg från krog till krog, Ulla låter sig leende antastas på gatan utan att ropa på polis och alla de övriga bröderna och systrarna äro ena förbaskat trevliga kurrar med gott ölsinne. Man hör inte så noga på vad skalden sjunger, det är melodien som fångar en och är så rolig att stampa takten till, det är svajet från Ullas kjol och fläkten från Fredmans stångpiska! |
Undra på att denna värld skall utöva sin lockelse på våra dagars festprissar, som icke mer få i frihet utveckla sina anlag. Hur öppet och livslustigt stormade icke Fredman och hans kumpaner genom gränderna, med nymfen i ena armen och flaskan i den andra. Ute på Djurgården kunde de lägra sig "med korgar överst fulla", och stolt och frimodigt lyfta suparna mot solen. Hur grått och måndagsaktigt är icke i jämförelse därmed vårt tidevarv med lokalt veto och tolvstängning, med motbok och Bratt! Och vill man själv föranstalta om brännoffer till Bacchus kan man icke göra det på någon solig och öppen plats utan måste som en brottsling krypa ner i källaren och mycket noga stänga gluggarna! Glansen går ju av brännvinet på det sättet! |
I Bellmans värld var allt annorlunda, finkeln hade en ädlare smak, livet var lättare och polisen inte så kitslig som nu. Så tror man, fast bilden är naturligtvis falsk. Verkligheten är omtrollad i den bellmanska humorns skönhetsdager. Våra festprissar skulle bli flata om de genom ett trollslag kunde bli förflyttade till 1770-talets Stockholm, utan bilar, trottoarer, W. C., elektriskt ljus och ordnad gaturenhållning. Och om de i någon mörk gränd påträffade Ulla Winblad d.v.s. prostituerade Maria Kristina Kiellström skulle de rygga tillbaka mot väggen och hastigt nyktra till ur kärleksruset. Och jag tror att hrr Norlander, Zorn eller Kyhlberger skulle dra sig för att kliva in hos "Mutter på Tuppen" och blanda sig med sällskapet där. Att med ett århundrade emellan sig fryntligt och broderligt nicka åt de förfallna stackarna kring brännvinsstopen i det mörka krogkyffet är ju inte så påkostande. |
När man nyss nämnda herrar och en massa andra av välmåga skinande medborgare så enhälligt flocka sig kring Bellman måste man bli misstänksam - både mot dem och Bellman. Det är komprometterande för en diktare att ådraga sig en Emil Norlanders och hans själfränders beundran. Och Bellman är beklagansvärd, fast han till en del har sig själv att skylla. Och nu skall det bildas ett nytt Bellmanssällskap (det är visst det fjärde). Ju torrare tiderna bli, ju tätare klamrar man sig fast kring mästaren med druvorna i håret, den nordiske vinguden. Kan det vara rent litteraturintresse, kärlek till diktkonst? |
Det har ju funnits andra skalder i Sverige, men dem hör man ej ett knyst om i de kretsarna, skalder med djupare grepp och större ton än den älskvärde och tjusande Carl Michael. Esaias Tegnér har ännu icke fått något sällskap, icke heller Geijer eller Viktor Rydberg. Men det finns också ovanligt lite att skåla på i deras diktning. Och framförallt, de kunna icke sjungas! Melodierna äro halva för att icke säga hela Bellman. Utan tonerna skulle Bellman varit lika oläst som andra gamla skalder. Bellman kan gnolas eller sjungas för full hals, det har varit hans räddning, men vem kan gnola Frithiofs saga eller Dödens ängel? |
Jag vill icke riva ett blad ur Bellmans lagerkrans och jag unnar honom äran att bli sjungen av Sven Scholander och Gunnar Bohman och spelad ut som trumf mot Bratt och Alexis Björkman. Han är ett snille försäkras det och det vill jag gärna tro, fast det är nästan omöjligt när man ser Emil Norlander, Zorn, Kyhlberger och det övriga glada borgerskapet fylka sig kring honom. Skulle alltså för en gångs skull ett snille ha blivit populärt, blivit kringsvärmat av massorna under hänförda hyllningar? Det är i så fall något enastående i världshistorien och torde få skrivas på rusdryckernas konto. |
Men borde inte herrarna hålla sig till August Blanche istället. Han var lite lättfattligare. |
Skarpögat |
[topp] | [till dagens visa 2002]
Dagens visa 2001 april 24 |
Varför grävdes Bellman opp av Atterbom?
text: August Strindberg
|
melodin i midiformat |
Comin thro' the ryeO, Jenny's a' weet, poor body,Jenny's seldom dry: She draigl't a' her petticoatie, Comin thro' the rye!
Chorus: |
DAGENS VISA: http://www.dagensvisa.com/minata/dav/aktuell.htm |