En svensk, som skriver för svenskarna
(1889)
Onkel Adam
(Carl Anton Wetterbergh)
text: Harald Wieselgren
Ur: I gamla dagar och i våra
småskrifter af Harald Wieselgren,
Beijers bokförlag, 1900
"En svensk, som skriver för svenskarna" - så kallar Onkel
Adam sig själv i förordet till sina samlade skrifter. "Jag kände
mig liksom tvingad att göra folkets massa till min förtrogna"
- fortsätter han - "i allt det goda, glada eller smärtsamma,
mitt hjärta kände."
Och han fick sina förtrogna bland alla åldrar och bland alla
klasser; han slutade med barnen, sedan "konstidealets höjande" tagit
ifrån honom den publik, som fann i tendensromanen "en låg avart
av poesien" och i Onkel Adams romaner alster av en dilettantmässig
teknik, dimmig fantasi och statsekonomiska funderingar. Snillet och hjärtat
kände dessa läsare icke igen; men de funnos där ändå,
genomsyrande hela vardagsdegen.
Det var kärleken, som först satt pennan i den enslige läkarens
hand, det var kärleken som där höll den kvar, under bifallets
dagar som under nedsättandets - och glömskans. Men varma hjärtan
slå för den gamle, över allt i Sverige, tacksamma sinnen
glömma ej hans goda gåvor, och dödsbudet manade åter
i förgrunden hans livsverk och hans person.
Carl Anton Wetterbergh var född i Jönköping den 6 juni
1804. Hans far var tjänsteman i Göta hovrätt - slutligen
hovrättsråd - med vittra intressen och egendomligt åskådningssätt,
en anhängare av Galls och Lavaters läror om vägen till människokännedom.
Sonen uppfostrades utan skoltvång, efter faderns grundsatser; "uppfostran
var" skriver sonen på gamla dagar, "om man så vill, besynnerlig,
om icke den vanliga, som nedtrycker all självtanke, vore ännu
besynnerligare." Före sitt adertonde år blev emellertid gossen
student i Lund och höll på med juridiska studier, när han
efter några terminer fick brev från fadern att oförutsedda
förluster betagit honom förmåga att hjälpa sonen vidare.
Nu sporrades den unges energi. Han for som informator än till den
ena, än till den andra landsändan och vann genom sin personlighet
tilltro och bistånd. Men från juridiken vände han sig
till naturvetenskapliga studier, när tiden fick nyttjas för hans
egen räkning, och - efter nio studentår blev Wetterbergh medicine
kandidat.
I kamratkretsen hade han redan då väckt uppmärksamhet
för sin förmåga att berätta. En afton i "studentföreningen"
i Lund vann han genom en karakteristisk "bondhistoria" den något
äldre nationskamraten P. Wieselgrens synnerliga bifall, och denne,
som då förestod estetiska lärostolen och föreläste
över "Sveriges sköna litteratur", uppmanade honom att utveckla
en så rik begåvning. När de medicinska studierna ej långt
därefter fört Wetterbergh till Stockholm, försökte
han också, mest för roskull, om hans pennas alster skulle kunna
taga sig ut i tryck. Men kommenderingar inom fältläkarekåren
och som koleraläkare togo, jämte exemenstjänstgöring
och vad därtill hörde, hans tid snart uteslutande i anspråk.
Som licentiat kämpade han mot koleran i Jönköping, redan
som kandidat hade han haft läkareförordnande i Norrland och Småland;
1835-37 var han bruksläkare på Finspång och utnämndes sistnämnda
år till regementsläkare i Jämtland, med bostad i Östersund,
där han efter några år valdes till ordförande i municipalstyrelsen.
Wetterbergh hade under Finspångsvistelsen fäst sig en brud och
i Jämtland med henne satt bo. När dödsängeln härjat
det nya hemmet och dödsbud från båda makarnas fädernehem
nära samtidigt nått upp till dem i ensligheten, då var
det, som "onkel Adam" föddes. Doktorn ville förströ sin
hjärtanskär, som tyngdes av sorgen. Så fattade han pennan
och skrev sina första "Genremålningar". En bekant i Stockholm,
som fått del av dem, förde dem till pressens "erkänt främste",
till Aftonbladet, vars redaktör icke allenast införde de sända
utan i brev till författaren anhöll om ytterligare bidrag. Så
fick allmänheten göra "Onkel Adams" bekantskap i maj 1841.
Den långa riksdagen höll just på att sluta, "tidens
frågor" skulle ännu en tid få vänta på svar.
Det var bördens och penningens rätt och makt, det var folkuppfostran,
det var fattigvård, det var fångvård - det var "läseri",
det var prästbildning, det var kvinnans ställning - ja, det var
mycket mer som i detta skede rörde sig inom svenska sinnen. Vad under
då, att doktorn där uppe i Jämtland, som ingen kände
lät "Onkel Adam" måla tavlor ur livet, vilka på sitt sätt
togo till orda i tidens frågor. Han satte en idé i mitten
och byggde en berättelse däromkring - liksom man sätter
en stång i mitten och bygger en sädesstack däromkring,
så skriver han själv ett årtionde senare. Berättelsen
var frisk, vardagslivet speglades däri - idéen, som stack upp,
var ädel, människovänlig, fosterländsk.
Redan 1842 utkommo "genretavlorna" i bokform; stora och små berättelser
följde sedan årligen intill slutet av 1850-talet, Onkel Adam
vart allas vän och frände. Som representant av "folksägnens
vitterhetsart" inregistrerades han av sin gamle vän i "Sveriges sköna
litteratur". "Tendensromanen" - säger P. Wieselgren - "behöver
ej söka behaga genom utstyrseln. Där de dramatiskt grupperade
scenerna äro i sig en didaktik i ämnen, på vilka tiden
tänker, där kan språket gärna äga den äldsta
epikens enkelhet." Och tiden tänkte med Onkel Adams personnager, tänkte
på samhällets orättvisor, på småfolkets umbäranden
och de storas överflöd, på "penningar och arbete", på
"hat och kärlek", tänkte i "paralleller", grät vid "Grindstugan"
och skrattade i "Skråköping".
Den nyutnämnde fångvårdschefen, Emil von Troil, anställde
den människovänlige läkaren och skriftställaren som
sitt medicinska biträde hösten 1845 och lät honom följande
året åtfölja sig på inspektionsresor. Wetterbergh,
som för denna anställning lämnat Jämtland och bosatt
sig i huvudstaden, vann under tiden transport till första livgrenadierna
i Östergötland och drog med dem "i fält", 1848 till Skåne,
1849-50 till Slesvig, där svenska trupper den tiden fingo göra
polistjänst. Under en följd av år bosatt på landet
nära Norrköping, sökte Wetterbergh i förening med både
Adolf Fredrik Lindblad och Otto Lindblad att bringa en ny folkvisa till
heders, och hans vackra sånger gingo med tonsättarnas musik
ut över landet. Han diktade både för den indelte soldaten,
som han hjärtligt höll av, och för beväringen, både
för pigan och drängen vid slåttern, ja Wetterbergh diktade
"blad ur Katarina Månsdotters minnesbok", en liten samling lyrik,
som kommer folkvisan ganska nära. Men i prosadikten blev han allt
bredare, på samma gång han repeterade sina personer. Så
gick tiden, och Wetterbergh trodde sig upptäcka att hans tid var ute.
"Jag har visserligen aldrig beräknat" - skriver han i sina "Efemerider"
1858 - "att mina verk skulle bli särdeles långlivade, men några
år ansåg jag ändå möjligt. Sedan jag skrivit
dessa några år och sett hur mina litterära barn snarliga
gått in i det tysta, nöjde jag mig med en eller annan månads
odödlighet, men man blir klokare med var dag man lever; och nu tackar
jag allra ödmjukast om de få behålla livet en hel dag."
Fyra häften var allt vad "Efemeriderna" tålde vid. Då
vände sig den gode onkeln till de små. "Efemeriderna" dogo 1860,
provnummer till Linnea kom ut 1861, och under tio år samlade Onkel
Adam sina tacksamma och glada små vänner kring sitt månadsblad.
Även för de stora prenumeranternas blad skrev Onkel Adam under
en lång följd av år, icke blott under följetongens
streck. Så ingrep han i debatten om arbetskompanier och fattigvård,
om arméns läkarevård, ja, rent av i härordningsfrågan.
Till Ny illustrerad tidning lämnade han några år "Sammanflätade
minnen" och andra bidrag, likaså till "Svalan", hans vän Lea´s
tidning m. fl.
Han blev fältläkare i andra militärdistriktet 1867, tjänstgjorde
som överfältläkare under truppövningarna i Skåne
1871 och erhöll 1874 som pensionerad avsked ur tjänsten. Bosatt
i Linköping sedan flera år, skiftade han nu icke mera boplats
och åldrades där i frid, vårdad av sin maka. Där
avled han efter avtynande och svaghet den 31 januari 1889.
"Samlade skrifter af C. A. Wetterbergh [Onkel Adam]" utgåvos i
Örebro i tio band åren 1869-74. De tio banden innehålla
dock långt ifrån alla hans noveller och skisser, alldeles icke
hans lyriska eller dramatiska diktning, icke hans "Sammanflätade minnen",
icke hans "Efemerider" m. m. m. m., men de äro voluminösa nog
ändå. En liten samling av de friskaste genretavlorna, de vackraste
dikterna och de muntraste småsakerna skulle bilda ett vida lämpligare
vehikel för det unga släktets bekantskap med den bortgångne,
åttiofemårige, käre onkeln, som för många år
sedan slog an hjärtats strängar hos sin svenska samtid, och i
årtionden behöll dess öra, när han talade om tidens
frågor i scener ur tidens liv.
|